<link href="/modules/mod_accordeonmenuck/themes/default/css.php?cssid=accordeonck454" rel="stylesheet"/>

تعیین این که اصطلاح روان‌شناس برای چه کسی به کار می‌رود، موضوع آسانی نیست. مشکلات از این واقعیت ناشی می‌شوند که برخی از کسانی که ادعای آن را دارند، به دلیل این است که به حرفه روان‌شناسی می‌پردازند، دیگران به دلیل کاربرد آن، بعضی‌ها به دلیل تدریس آن و برخی نیز به دلیل پژوهش آن. در مواردی که یک تعریف رسمی ارائه می‌شود، معمولاً هدف آن برآوردن برخی مسائل عملی یا قانونی است؛ برای مثال از نظر بسیاری از سازمان‌های دولتی که گواهینامه‌های روان‌شناسان را کنترل می‌کنند، روان‌شناس می‌بایست یک دوره عالی (دست کم فوق لیسانس، و اغلب دکترا) را در یک مؤسسه معتبر طی کرده، یک یا چند سال دوره کارآموزی تحت نظارت را گذرانده و در امتحان کتبی قبول شده باشد. هنگام مشخص کردن یک روان‌شناس به عنوان کسی که یکی از وظائف تخصصی مثل روان‌شناس بالینی، روان‌شناس مشاور، روان‌شناس قانونی، روان‌شناس مدرسه و غیره را به عهده خواهد گرفت، اغلب ملاک‌هایی از این نوع به کار می‌رود. با وجود این، هنگام سنجش این موضوع که کسی که به تدریس یا پژوهش روان‌شناسی می‌پردازد، آیا شایسته این عنوان است، مسائل چندان روشن نیست. برای مثال، مشخصه قابل قبول برای یک روانشناس این است که (الف) دست کم درجه فوق لیسانس یا ترجیحاً درجه دکترا داشته باشد و (ب) فرایندهای روان شناختی را مورد بررسی قرار دهد. شرط داشتن مدرک تحصیلی مشکلاتی را موجب می‌شود.

مدرک چه اهمیتی دارد؟ اریک اریکسون را که روانکاو و بشردوستی بزرگ است و هیچ مدرک دانشگاهی‌ای نگرفت، یا «هربرت سیمون»، برنده جایزه نوبل در اقتصاد را که یکی از نظریه پردازان پیشرو در رشته روان‌شناسی شناختی است، یا ژان پیاژه که با وجود آموزش دیدن در زیست‌شناسی موجب نوسازی روان‌شناسی رشد شد، یا ویلیام جیمز که شاید بزرگترین آن‌ها بود و برای نخستین بار به آموزش رشته روان‌شناسی پرداخت، چه باید بنامیم؟

شرط دیگر مبنی بر اینکه روان‌شناس می‌بایست فرایندهای روان‌شناختی را مورد بررسی قرار دهد نیز بیهوده است. زیرا هر پیشرفت جدید در روان‌شناسی فرایندهایی را به میان می‌کشد که زمانی تصور می‌شد به حوزه‌های دیگر تعلق دارند. علم روان‌شناسی شامل هزاران اصطلاح برگرفته از جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، زیست‌شناسی، فیزیولوژی، پزشکی، فلسفه، علوم کامپیوتر، زبان‌شناسی، ریاضیات، شیمی و فیزیک است. دانشمندانی که این فرایندها را بررسی می‌کنند، اغلب چنین تصوری ندارند که روان‌شناسی را مورد بررسی قرار می‌دهند اما آنان در واقع این کار را انجام می‌دهند؛ بنابراین آنان را چگونه نام‌گذاری خواهیم کرد؟

 

روانشناس کیست و چه می کند؟

روانشناس کسی است که فرایندهای ذهنی و رفتار انسان‌ها را از طریق مشاهده، تفسیر و ثبت نحوه ارتباط افراد با یکدیگر و محیط پیرامون‌شان، بررسی می‌کند. روانشناسان سعی دارند سلامت و رفاه ذهنی همه افراد، اعم از خانواده‌ها، گروه‌ها و جوامع مختلف را تضمین کنند.

روانشناس، یک متخصص آموزش‌دیده است که در زمینه تحقیقات، آزمایشات و رسیدگی به چالش‌های عاطفی و روانی بیماران فعالیت می‌کند. مشاور و روانشناس خوب در هر زمینه ای می تواند خدمات خود را در مراکز مشاوره، بیمارستان ها یا مطب متخصص ارائه کنند. برخی مراکز به شکل اختصاصی مرکز مشاوره ازدواج هستند.

روانشناسان خدمات متنوعی را به مردم ارائه می‌کنند:

  •  ارائه خدمات درمانی فردی و گروهی برای بزرگسالان، نوجوانان و کودکان، با هدف حل مشکلات مربوط به افسردگی، اضطراب و سوء مصرف مواد مخدر
  •  کار در مدارس برای کمک به یادگیری دانش‌آموزان
  •  ارائه خدمات اعصاب و روان برای ارزیابی و درمان ناتوانی در یادگیری، اختلالات رشد، مشکلات شناختی (فکری) و همچنین آسیب‌های وارده به سر
  •  ارائه خدماتی در زمینه ازدواج و مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره خانواده و خانواده درمانی، خدمات در زمینه پیشگیری از طلاق و مشاوره طلاق
  •  کار کردن با متخصصان دیگر برای بهبود مهارت‌های ارتباطی و افزایش بهره‌وری و رضایت شغلی
  •  کار کردن با مجریان، از جمله ورزشکاران، بازیگران و نوازندگان برای افزایش تمرکز، کاهش اضطراب و بهبود عملکرد
  •  ارائه خدمات مشاوره و بعضا شهادت در دادگاه به عنوان کارشناس
  •  سایر خدماتی که در آنها رفتار انسان و تغییر رفتار اهمیت داشته باشد.
  •  خدمات روانکاوی و روان درمانی که توسط روانکاو خوب به شکل پایه ای تر به درمان مراجعان می‌پردازند.

تحصیلات و مدرک روانشناسان

اخذ مجوز کار، مستلزم داشتن مدرک دکترا (Ph.D. ،Psy.D.  و Ed.D) و گذراندن یک دوره دو ساله در یک مرکز خدمات بالینی است. روانشناسان، بیش از هر متخصص دیگری در زمینه روانشناسی و خدمات روان درمانی، تحصیل کرده و آموزش می‌بینند. دکتر روانشناس خوب می تواند با تخصص خود مسائل زیادی را حل کند.

از زیرشاخه های اصلی روانشناسی در ایران، می‏توان روانشناسی بالینی و روانشناسی عمومی و روانشناسی کودکان استثنائی را نام برد.

روانشناس بالینی

فعالیت اصلی روانشناسان بالینی شامل تست‏ های روانشناسی، ارزیابی و تشخیص مشکلات روانی، روان درمانی، تحقیق در زمینه کشف راه‌های بهبود سلامتی، تدریس و مشاوره می‌شود. روانشناسان بالینی در اماکن مختلف، از جمله بیمارستان‎ها، کلینیک‌های بهداشت روانی، مطب‌ها، مدارس ابتدایی و متوسطه، برنامه‌های توانبخشی کارکنان و شرکت‌ها فعالیت دارند. روانشناسان بالینی می‌‏توانند در زمینه های کودک و نوجوان و یا خانواده، آموزش‏ های تخصصی لازم را ببیند و در هر یک از این حیطه ها، تخصصا مشغول به کار درمان شوند.

سایت پزشک خوب با استفاده از بهترین روانشناس در هر شهر، مشاوره روانشناسی را برای حل معضلات و اختلالات مراجعان به کار می‌گیرد. در همین راستا لیست روانشناسان در هر شهر قابل مشاهده و انتخاب است.

مشکلاتی که در صورت بروز حتما باید به روانشناس مراجعه کرد:

  • افسردگی
  • استرس
  • اضطراب
  • وسواس
  • فوبیا
  • پرخوری عصبی
  • بی اشتهایی عصبی
  • اختلالات خواب

روانشناس کیست و یک روانشناس خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

انواع خدمات روانشناسی و مشاوره:

  • مشاوره فردی
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره تحصیلی 
  • مشاوره کودک
  • مشاوره نوجوان
  • نوروتراپی
  • سکس تراپی
  • هیپنوتراپی

در صورتی که به هر کدام از مسائل گفته شده دچار شدید، کافیست به یک روانشناس خوب مراجعه کنید و روند درمانتان را طی کنید. باید اعتراف کرد که پیدا کردن یک روانشناس خوب کار سختی است و عوامل بسیاری را باید در نظر داشت.

توجه داشته باشید برای همه نمی‌توان نسخه واحد پیچید. در واقع «بهترین روانشناس ایران» وجود ندارد، حتی اگر وجود داشت هم ممکن بود نتواند به شما کمک کند به همین دلیل توجه باید با تحقیق و بررسی زیاد یک روانشناس خوب پیدا کنید.

طبقه بندی اختلالات براساس DSM 5

 
به عقیدۀ نویسندگان DSM-5، در بسیاری موارد، اختلالاتِ مجزا اصلاً مجزا نیستند، بلکه عارضه‌هایی مرتبط به هم هستند که روی یک پیوستارِ رفتار قرار دارند. در این وضعیت، بعضی عارضه‌ها سمپتوم‌های خفیف را نشان می‌دهند و بعضی دیگر بسیار شدیدتر هستند. برای مثال، اختلالات دوقطبی را به صورت یک پیوستار در نظر بگیرید. درمانجویان ممکن است با مجموعه سمپتوم‌هایی به درمانگران مراجعه کنند که از خفیف (سیکلوتیمیا) شروع می‌شوند، از متوسط (دوقطبیِ II) عبور می‌کنند، و به شدیدتر (دوقطبیI) ختم می‌شوند.
 
DSM-5 برای بسیاری از اختلالات هنوز از سیستم طبقاتی (مطلق) استفاده می‌کند اما برای بسیاری دیگر، از جمله سؤمصرف مواد، اوتیسم، و اسکیزوفرنی، رویکرد طیفی را به کار می‌برد (توجه داشته باشید که رویکرد پیوستاری (continuum)، ابعادی(dimensional)، و طیفی (spectrum) مترادف هستند). استفاده از رویکرد طیفی به روان‌شناسان اجازه می‌دهد اختلالات روانی را روی یک پیوستارِ شدت در نظر بگیرند. با این کار،DSM -۵ امیدوار است پایایی، روایی، و فایدۀ بالینی در آینده افزایش یابد (کاربرد، سودمندی، یا فایدۀ بالینی یعنی مفید بودن سیستم تشخیصی برای پزشکان و روان‏شناسانی که فعالیت‌های ”بالینی“ انجام مى‏ دهند). یکی از انتقادات عمده که به نسخه‏ های قبلی DSM وارد مى‏ شد این بود که در آنها طبقه‏ بندی تفکیکی (افتراقی) اختلالات شفافیت نداشت. مثلاً، تحقیقات نشان مى‏ دهند که برای بسیاری از اختلالات، تمایز بین سمپتوم‌های عمده و سمپتوم‌های خفیف‌تر، به ”درجه“ ربط دارد نه به ”نوع“. علاوه بر آن، بسیاری از اختلالات روانی کاموربید هستند (یعنی به همراه هم روی مى ‏دهند). علاوه بر آن، سمپتوم‌های یک اختلال معمولاً با سمپتوم‌های اختلالات دیگر همپوشانی دارند. این حقایق باعث شده ‏اند این سئوال پیش آید که اختلالات روانی را بهتر است به صورت طبقاتی (مطلق) دسته‌بندی کرد یا به صورت ابعادی (پیوستاری). حرکت DSM-5 به سمت درجه‌بندی‌های ابعادی (پیوستاری) و ارایۀ معیارهای تشخیصی پیوستاری، هرچند به صورت آزمایشی (مثلاً، در مورد اختلالات شخصیت) و فقط در مورد بعضی اختلالات (مثلاً، اوتیسم، اسکیزوفرنی)، تلاشی است برای حل این مشکل (هرچند هنوز از DSM-5 ایراد گرفته می‌شود که رویکرد پیوستاری (ابعادی) را فقط در مورد بعضی اختلالات به کار برده است).
۱-اختلالات رشدی – عصبی
Neurodevelopmental Disorders
ناتوانی های عقلانی ۱- ناتوانی عقلانی ( اختلال عقلانی رشدی) ۲- تاخیر رشدی کلی ۳- ناتوانی عقلانی نامشخص
اختلالات ارتباط ۱- اختلال زبان ۲- اختلال صدای گفتار ۳- اختلال فصاحت گفتار (لکنت زبان) ۴- اختلال ارتباط اجتماعی(عملی)۵-اختلال ارتباط نامشخص
اختلال طیف اوتیسم
اختلال کاستی توجه/بیش فعالی ۱- اختلال کاستی توجه/بیش فعالی ۲- اختلال کاستی توجه/بیش فعالی مشخص دیگر
اختلال یادگیری خاص
اختلال حرکتی ۱- اختلال هماهنگی رشدی ۲- اختلال حرکات قالبی ۳-اختلالات تیک ۴- اختلال تیک مشخص دیگر ۵- اختلال های رشدی عصبی دیگر
نکته: DSM-5 شدت اختلال طیف اوتیسم را بر اساس نقص های موجود در ارتباط اجتماعی، و روند رفتارهای محدود و تکراری تعیین می کند و برای آن سه سطح در نظر می گیرد:
سطح ۱: نیازمند حمایت “requiring support”
سطح ۲: نیازمند حمایت زیاد “requiring substantial support”
سطح ۳: نیازمند حمایت بسیار زیاد “requiring very substantial support”
نکته: در DSM-5 اختلال یادگیری به اختلال یادگیری خاص تغییر نام و ماهیت داده، و اختلال خواندن، اختلال نوشتن، و اختلال ریاضی، که هر یک قبلاً یک اختلال مستقل و مجزا محسوب می شد، اکنون به عنوان یک اسپسیفایر در اختلال یادگیری خاص گنجانده شده اند. یعنی، از این به بعد اختلالی به نام اختلال خواندن، اختلال نوشتن، یا اختلال ریاضی نخواهیم داشت. مثلاً، از این به بعد، روانپزشکان یا روان شناسان بالینی نخواهند گفت که این کودک به اختلال خواندن (دیسلکسیا) مبتلاست، در عوض خواهند گفت که به اختلال یادگیری خاص با اسپسیفایر دیسلکسیا مبتلاست.
نکته: حذف اختلال آسپرگر، اختلال رت، و اختلال تجزیۀ کودکی و اضافه شدن اختلال طیف اوتیسم در DSM-5 .
 
 
۲-اختلالات طیف اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روان پریش
Schizophrenia Spectrum and Other Psychotic Disorders
  1. اختلال اسکیزوتایپی(شخصیت)
    اختلال هذیانی
    اختلال روانپریشی کوتاه مدت
    اختلال اسکیزوفرنیفرم
    اسکیزوفرنی
    اسکیزوافکتیو
    اختلال روانپریشی ناشی از مواد/دارو
    اختلال روانپریشی ناشی از بیماری جسمی
    کاتاتونی: الف) کاتاتونی مرتبط با سایر اختلالات روانی ب) کاتاتونی ناشی از بیماری جسمی ج) کاتاتونی نامشخص
    سایر اختلال های طیف اسکیزوفرنیا و اختلال های روان پریشی دیگر
    اختلال طیف اسکیزوفرنیا نامشخص و سایر اختلال های سایکوتیک
نکته: حذف اسکیزوفرنی نوع آشفته و پارانویید
 
 
۳-اختلالات دوقطبی و اختلالات مربوط
Bipolar and Related Disorders
  1. اختلال دو قطبی نوع ۱
    اختلال دو قطبی نوع ۲
    اختلال ادواری خو
    اختلال دو قطبی ناشی از مواد / دارو
    اختلال دو قطبی ناشی از بیماری های جسمانی
    اختلال های دو قطبی و مرتبط مشخص دیگر
    اختلال های دوقطبی و مرتبط نامشخص
 
 
۴-اختلالات افسردگی
Depressive Disorders
  1. اختلال بی نظمی خلق مخرب
    اختلال افسردگی اساسی
    اختلال افسردگی پایدار
    اختلال ملال پیش از قاعدگی
    اختلال افسردگی ناشی از مواد/دارو
    اختلال افسردگی ناشی از دیگر بیماری های جسمی
    اختلال افسردگی مشخص دیگر
    اختلال افسردگی نامشخص
نکته: حذف اختلال افسرده خویی و افسردگی مزمن در DSM-5 و اضافه شدن اختلال افسردگی پایدار .
 
 
۵-اختلالات اضطرابی
Anxiety Disorder
  1. اختلال اضطراب جدایی
    لالی انتخابی
    فوبی خاص
    فوبی اجتماعی
    اختلال وحشتزدگی
    آگورافوبیا
    اختلال اضطراب فراگیر
    اختلال اضطرابی ناشی از مواد/دارو
    اختلال اضطرابی ناشی از بیماری جسمی دیگر
    اختلال اضطرابی مشخص دیگر
    اختلال اضطرابی نامشخص
 
 
۶-اختلال وسواس فکری – عملی و اختلالات مرتبط
Obsessive-Compulsive and Related Disorders
  1. اختلال وسواس فکری – عملی
    اختلال بد شکلی بدن
    اختلال احتکار ( ذخیره کردن )
    اختلال کندن مو
    اختلال کندن پوست
    اختلال وسواس و اختلالات مرتبط با آن ناشی از مواد/دارو
    اختلال وسواس و اختلالات مرتبط با آن ناشی از بیماری جسمی دیگر
    اختلال وسواس و اختلالات مرتبط مشخص دیگر
    اختلال های وسواس فکری عملی نامشخص
نکته: اختلال احتکار در DSM-IV وجود نداشت و در آنجا به روان شناسان بالینی توصیه می شد، اگر احتکار کردن در افراد به سطوح افراطی برسد، می توانند آنها را مبتلا به اختلال وسواسی- اجباری اعلام کنند، و اگر آنها معیارهای اختلال شخصیت وسواسی- اجباری را نیز داشته باشند، می توانند هم مبتلا به اختلال وسواسی- اجباری (OCD)، و هم مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی- اجباری (OCPD) اعلام شوند. اما روان شناسان اخیراً به این نتیجه رسیده اند که احتکار کردن اشیا در بسیاری موارد از سایر اختلالات نورولوژیک و پسیکولوژیک (از جمله، OCD و OCPD) مستقل است. به این ترتیب، در DSM-5 یک طبقۀ تشخیصی مجزا به آن اختصاص داده شده است.
 
 
۷-اختلالات مرتبط با آسیب و عوامل استرس زا
Trauma – and Stressor – Related Disorder
  1. اختلال دلبستگی واکنشی
    اختلال آمیختگی اجتماعی بازداری نشده
    اختلال استرس پس از سانحه (شامل اختلال استرس پس از حادثه برای کودکان ۶ ساله و کمتر )
    اختلال استرس حاد
    اختلالات سازگاری
    اختلالات مرتبط با آسیب مشخص دیگر
    اختلال های استرس زا و آسیب زا نامشخص
 
 
۸-اختلالات تجزیه ای ( گسستی )
Dissociative Disorders
  1. اختلال هویت تجزیه ای
    یادزدودگی تجزیه ای
    اختلال مسخ شخصیت/مسخ واقعیت
    اختلال تجزیه ای مشخص دیگر
    اختلال گسستی نامشخص
نکته: تنها تغییر چشمگیر در این زمینه، حذف اختلال گریز تجزیه ای در راهنمای جدید می باشد.
 
 
۹-اختلالات علایم جسمانی و اختلالات مرتبط
Somatic Symptom and Related Disorders
  1. اختلال علایم جسمانی
    اختلال اضطراب بیماری
    اختلال تبدیلی(اختلال علایم عصب کارکردی)
    عوامل روانی تاثیر گذار در سایر بیماری های جسمی
    اختلال ساختگی (شامل اختلال ساختگی تحمیل شده بر خود، اختلال ساختگی تحمیل شده بر دیگری )
    نشانه ی جسمانی و اختلال مربوط مشخص دیگر
    اختلال های علایم جسمانی نامشخص
نکته: افرادی که نسبت به سلامت جسمی خود به شدت نگران هستند اما هیچگونه سمپتوم جسمی و فیزیکی ندارند ممکن است مبتلا به اختلال اضطراب بیماری تشخیص داده شوند. توجه داشته باشید که اختلال اضطراب بیماری مترادفِ (یا نام جدیدِ) هیپوکندریا نیست و این دو با هم ماهیتا تفاوت دارند (هرچند مسالۀ تفاوت های بین این دو از پایه منتفی است زیرا هیپوکندریا به کلی حذف شده است).
 
 
۱۰-اختلالات تغذیه و خوردن
Feeding and Eating Disorders
  1. هرزه خواری (پیکا)
    اختلال نشخوار
    اختلال مصرف غذای دوری جو / محدود کننده غذا
    بی اشتهایی عصبی
    پرخوری عصبی
    اختلال پرخوری
    اختلال تغذیه و خوردن مشخص دیگر
    اختلال های خوردن و تغذیه نامشخص
نکته: اختلال مصرف غذای اجتناب/محدودیت غذا (ARFID)، که جدیداً به DSM-5 اضافه شده است، در DSM-IV به نام اختلال غذایی یا اختلال خورد و خوراک در نوزادی و خردسالی شناخته می شد. در این اختلال، فرد از غذا خوردن اجتناب می ورزد یا مقدار غذای خود را آنقدر محدود می کند که نیازهای غذایی برطرف نمی شوند و در نتیجه مقدار زیادی از وزن و انرژی خود را از دست می دهد. این اختلال بیشتر در نوزادی یا خردسالی ایجاد می شود و ممکن است در بزرگسالی ادامه یابد.
 
 
۱۱-اختلالات دفع
Elimination Disorders
  1. بی اختیاری ادرار
    بی اختیاری دفع
    اختلال دفع مشخص دیگر
    اختلال دفعی نامشخص
نکته: از اختلالاتی که برای نخستین بار در کودکی و نوجوانی تشخیص داده می شوند منفک شده و طبقه تشخیصی مجزا شده است.
 
 
۱۲-اختلالات خواب – بیداری
Sleep – Wake Disorders
  1. اختلال بی خوابی
    اختلال پرخوابی
    حمله ی خواب ( narcolepsy )
    اختلالات خواب مرتبط با تنفس: الف) تنفس سطحی وقفه تنفسی ب) وقفه تنفس مرکزی در خواب ج) هیپوونتیلاسیون مرتبط با خواب
    اختلال ریتم شبانه روزی خواب و بیداری
    اختلال انگیختگی خواب بدون حرکات سریع چشم
    اختلال کابوس
    اختلال رفتار خواب با حرکات سریع چشم
    سندرم پاهای بی قرار
    اختلال خواب ناشی از مواد/دارو
    اختلال خواب – بیداری مشخص دیگر
    اختلال پر خوابی مشخص دیگر
    اختلال بی خوابی مشخص دیگر
نکته: در راهنمای جدید ، ۲۰ اختلال دراین طبقه جای می گیرند.
 
 
۱۳-اختلالات جنسی
در راهنمای جدید، این طبقه ،به سه طبقه تشخیصی مجزاتقسیم می شود.
۱- کژکاری های جنسی
۲- ملال جنسی
۳- نابهنجاری های جنسی
 
کژکاری های جنسی
Sexual Dysfunctions
  1. تاخیر انزال
    اختلال نعوظی
    اختلالات ارگاسمی در زن
    اختلال علاقه / برانگیختگی جنسی در زن
    اختلالات درد / دخول تناسلی – لگنی
    اختلال میل جنسی کم کار در مرد
    انزال زودرس
    کژکاری جنسی ناشی از مواد/دارو
    کژکاری جنسی مشخص دیگر
نکته: DSM IV اختلالات دردهای جنسی را به دو گروه تقسیم کرده بود: واژینیسم (vaginismus) و دیسپارونیا (dyspareunia). به علت مشکلاتی که در تفکیک این دو اختلال وجود داشت، متخصصان توصیه کردند که آنها ادغام شوند و در DSM-5 یک طبقۀ واحد به نام اختلالات درد / دخول تناسلی – لگنی به وجود آورند.
 
 
ملال جنسیتی
Gender Dysphoria
  1. اختلال ملال جنسی درکودکان
    اختلال ملال جنسی در نوجوانان و بزرگسالان
    ملال جنسیتی مشخص دیگر
نکته : این طبقه معادل اختلالات هویت جنسی در راهنمای شماره ۴ می باشد.
 
 
نابهنجاری های جنسی
Paraphilic Disorders
  1. اختلال تماشاگری جنسی
    اختلال عورت نمایی
    اختلال مالش دوستی
    اختلال مازوخیسم جنسی
    اختلال سادیسم جنسی
    اختلال بچه بازی
    اختلال یادگارپرستی
    اختلال مبدل پوشی
 
۱۴-اختلالات اخلالگر ، کنترل تکانه و سلوک
Disruptive, Impulse-Control and Conduct Disorders
  1. اختلال نافرمانی و لجبازی
    اختلال انفجاری متناوب
    اختلال آتش افروزی
    دزدی بیمارگون
    اختلال سلوک
    اختلال اخلالگر ، کنترل تکانه و سلوک مشخص دیگر
نکته : اختلالی به نام اختلال اعتیاد به بازی های اینترنتی (Internet gaming disorder) به DSM5 اضافه نشده است، اما DSM-5 اختلالی به این نام را در بخش سوم کتاب و در بین فهرست اختلالات پیشنهادی که باید روی آنها بیشتر کار و تحقیق شود قرار داده است. به عبارت دیگر، اختلال اعتیاد به بازی های اینترنتی هنوز به عنوان یک اختلال قابل دیاگنوز اعلام نشده است.
 
 
۱۵-اختلالات اعتیاد آور و اختلالات مرتبط با مواد
Substance-Related and Addictive Disorders
تنها رفتار اعتیادی غیر مصرفی که در این طبقه تشخیصی قرارگرفته است: قماربازی
سایر اختلالات این طبقه، در سه دسته کلی طبقه بندی شده اند :
  1. اختلالات مصرف مواد
    مسمومیت مواد
    اختلالات ترک مواد
 
 
۱۶-اختلالات عصبی – شناختی
Neurocognitive Disorders
این طبقه تشخیصی، در راهنمای جدید،به سه دسته گسترده:
  1. دلیریوم
    اختلال عصبی- شناختی عمده
    اختلال عصبی- شناختی خفیف
 
 
۱۷-اختلالات شخصیت
Personality Disorders
اختلال شخصیت کلی
اختلالات شخصیت خوشه A پارانویید – اسکیزوئید – اسکیزوتایپی
اختلالات شخصیت خوشه B ضد اجتماعی – مرزی – نمایشی – خودشیفته
اختلالات شخصیت خوشه C اجتنابی – وابسته – وسواسی
 

زیر مجموعه ها

مرکز روان
Image is not available
Image is not available
Opening Hours
7/24
Call us
9122602410
write us
https://markazeravan.ir
Mrkaz Ravan
previous arrow
previous arrow
next arrow
next arrow